فحاشی مجازی

زمانی هاشمی رفسنجانی گفت: این جامعه مجازی دارای ظرفیت ها بالایست که میتوانیم از آن استفاده کنیم.

هم اینک زمان بهره برداری از این ظرفیت ها رسیده است. ماجرا از زمانی شروع شد که پایت بازیکن تیم ملی فرانسه باعث مصدوم شدن کریستین رونالدو ، مهاجم تیم ملی پرتغال شد. در همان حین بازی یکسری از کاربران اینستاگرام به پیج شخصی پایت هجوم برده،او و خانواده اش و حتی کشورش را به باد ناسزا گرفتند که در حین پخش مستقیم بازی فوتبال صدای اعتراض عادل فردوسی پور هم درآمد. اما چگونه چنین چیزی درکشور ایران رخ میدهد و علت آن چیست؟

فحاشی در پیج باراک اوباما
افزودن توصیف
نظام حاکم بر ایران بعد از وقایع سال ۸۸ پی به قدرت شبکه‌های اجتماعی و اینترنت برد. از طرفی تعداد سایت‌های فیلتر شده رو به افزایش یافت و از طرفی بستر سازی برای حضور شعبان بی مخ‌ها بطور جدی پی ریزی شد، درست از همان زمانی که خبر به روی کار آمدن اینترانت یا اینترنت ملی بروز کرد و خبر دیگری مبنی بر انحلال وزارتخانه ارتباطات و زیر نظر رفتن این بخش توسط رهبر جمهوری اسلامی یعنی خامنه ای در بین ارگان‌های نظام انتشار پیدا کرد. امام بعد از آن وزارتخانه پا برجا ماند و فقط سپاه پاسداران دارای نفوذ چندین برابری شد. هم اکنون جامعه‌ی ایران به ویژه رده سنی نوجوان بر اثر وضعیت اجتماعی و اقتصادی و از لحاظ کیفی و کمی زندگیشان دارای روحیه پرخاشگری هستند که نیاز به کنترل و جهت دهی دارد. چون اگر این چنین نشود و به مخالفت با نظام بپیوندند،میتوانند مشکلات بسیار شدیدی را بوجود بیاورند. نمونه‌ی این اتحاد را در میتینگ دهه هشتادی‌ها به چشم دیدید.
پس از اعتراض فردوسی پور نفرات بیشتری از این موضوع اطلاع پیدا کردند و از طرفی کانال‌های تلگرامی که برای چنین مواقعی ساخته شده بودند شروع به جهت دهی به این سیل شدند. دانه به دانه سیاست مداران دنیا مورد هجوم قرار گرفتند، دختر اوباما ریاست جمهوری آمریکا، سپس همسر، اوباما، هیلاری کلینتون وآنگلا مرکل نیزاز این قائده مستثنی نبودند.
فحاشی در پیج هیلاری کلینتون
درست زمانی که مردم سینما دوست فرانسه به یاد عباس کیارستمی شمع‌های روشن خود را به رود سن می‌انداختند، جامعه‌ی مجازی احساساتی ایران ، پایت فرانسوی را هدف ناسزای خود قرار دادند، تا جایی که نشریات فرانسوی به این موضوع زشت پرداختند.
اما چطور چنین موردی شکل گرفت و جهت دهی شد؟
بعد از ماجرای پایت که زمانی برای مسی مهاجم تیم آرژانتین هم اتفاق افتاده، خبرگزاری و وبسایت‌های خبری وابسته به سپاه پاسداران ایران نظیر فارس و تسنیم اسکیرین شات‌هایی از کاربرانی که در رابطه با موضوع تحریم و یا شوخی‌های کاربران با اوباما در مورد پیدا کردن شغل برایشان را، درون سایت‌های خود منتشر کردند و باب ترغیب را گذاشتند. از طرفی طیفی از نوجوان و جوان مجرد مجازی به دنبال جلب توجه ، جذب و افزایش فالوور و لایک برای خود هستند، چیزی که با یک نگاه به شبکه‌های اجتماعی میتوانید متوجه آن شوید. برای مثال پیج اینستاگرام وحید خزایی (پلیس فتا حواسش به همه چی هست یا وحید مازراتی) در طی دو هفته قادر به جمع‌آوری بیش از 200 هزار فالوور شد، عمده نوشته‌هایی که در پایین مطالب او عنوان میشد فحش و ناسزا و بعد از آن پرسشی بود که میپرسیدند آخه وحید چی داره که این همه دختر دورش میچرخن و یا فالوش میکنن؟ آرام آرام جو به سمتی رفت که پسران متوجه شدند که به جای حسادت آشکار به این موضوع میتوانند با طرفداری از وحید به قولی قاپ دختران را بدزند و از طرفی دختران به دنبال فالور بیشتر این افراد را فالو میکردند تا فالوبک بگیرند. من به شخصه وقتی مطلبی را در زیر پیج وحید مینوشتم که حتی نه او را تحسین کرده بودم و نه مورد شماتت قرار داده بودم، تعداد کسانی که قصد فالوی من را داشتند افزایش پیدا کرد تا اینکه در بیوگرافی صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشتم برای فالوبک، فالو نفرمایید! چه دیدم؟ دیدم بعد از نشر مطلبی در پیج وحید چندین نفر مرا فالو کردند و بعد از تنها سی ثانیه آنها از فالوی من پشیمان شدن! چون مطلب را برای فالوبک دیده بودند و حتی قبل از اکسبت و یا تایید درخواست فالوی آنها توسط من، کنسلش کردند!
وحید تصمیم گرفت که از کسانی که حرف‌های شاد میزنند عکس گرفته و در پیج خود بگذارد تا دیگران آن فرد را فالو کنند، از آن به بعد چه شعرها و مدح‌هایی برای او سروده و گفته نشد! کار از عرضه کردن خودشان هم در فضای مجازی گذشت!
از موضوع دور نشویم، نمونه‌ی همین برخوردها را در بین فحاشی‌های هماهنگ در یک ساعت معین به پیج سیاستمداران و خانواده‌های آنان میتوان دید، عده‌ای خط و نشان میکشند، عده‌ای به چشم سرگرمی توسط دوستانشان به آنجا فراخوانده میشوند، عده‌ای برای مزه پراکنی و برخی برای افزایش لایک و فالوور با این جماعت سامان دیده شده همراه شدند. جماعتی که در گروه‌های تلگرامی ساعت و پیج مورد هجوم را تعیین میکنند و از طریق کانال‌های تلگرام جوان و نوجوان پسند تبلیغ می‌کنند و از طریق خبرگزاری‌ها بطور نامحسوس در سطح جهان رسانه‌ای و تشویق میشوند!
اما چرا باید از طریق سپاه و بسیج سازماندهی و جهت دهی شوند؟
کاملا روشن هست که هدفی جز بی ارزش نشان دادن جامعه‌ی مجازی ایران را ندارند، میخواهند اعتبار کسانی که با آنها همگام نیستند را از بین ببرند تا دیگر کسی نباشد به کلمات فارسی توجه کند، که مثلا چه بلایی به سر نرگس محمدی آمده است، وضعیت حقوق بشر در ایران چگونه است و الی آخر/ پیدا کردن سوژه، نشر اخبار در رابطه یک شخص و یا کشور و تولید و جعل خبر، برآشفته سازی این جامعه، جهت دهی و تشویق رسانه‌ای/ هدف دیگر میتواند این قسمت را هدف گرفته باشد تا نرم‌افزارهای اجتماعی محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی رقم بزنند و کاری را بکنند که حکومت با فیلترینگ نتوانسته انجام دهد که یعنی جلوگیری ازحضور در فضای مجازی که تحت کنترل آنها نیست!

این یک توهم نیست، این یک واقعیت است که به خاطر موج سواری کاربران بدان دست یافته‌اند.
جالب هست بدانید که قبل از فحاشی در صفحه بازیکن فرانسه ، این نوع خبرگزاری‌‌ها اخباری را در مورد فرانسه و جاسوس بودن سفیر جدید این کشور درایران منتشر کرده بودند.

در انتها نظر شما را به نوع تبلیغی که در کانال تلگرام خبرگزاری فارس برای جام‌نیوز کار جلب میکنم، این نوع تبلیغ برایتان آشنا نیست؟!
دام سپاه پاسداران در تولید کانالهای تلگرام

نظرات