چگونه مغالطه کنیم!!! به زبان ساده بخش اول


چگونه مغالطه کنیم!!! به زبان ساده بخش اول

https://youtu.be/_RI_u77DQ00

شاید خیلی اوقات دیده یا شنیده‌ایم که بعضی، بعضی دیگر را به مغلطه متهم میکنند. ولی آیا میدونید که خیلی اوقات خودمان یا همفکرانمان هم ناخواسته مغلطه میکنیم؟خیلی کار دشواری نیست که انواع مغالطات را بفهمیم ولی گاهی مغلطه نکردن واقعا دشواره
کاربرد آمار و ریاضیات در دموکراسی و دیکتاتوری
https://youtu.be/cw4gsB6uFuo
تاریخ مغالطه به درازای " قضاوت " است.از زمانی که بشر به صورت یک قرارداد اجتماعی، وجود فرد یا افرادی را به عنوان قاضی در دعاوی پذیرفت، طرح دعوا و اقناع قاضی اهمیتی ویژه یافت.
درود و سلام به شما، قصد دارم در دو ویدیو یا حداکثر سه ویدیو به انواع مغالطه بپردازم و مثالهایی از هر یک بزنم تا ببینیم و بدانیم که کجا گیر مغلطه کننده افتادیم یا کجا در حال مغالطه هستیم. ویدیوهای مفیدی خواهند بود، تا پایان این بخش همراهم باشید چون مغلطه نکردن کار سختی هست در مقابل یک مغالطه‌گر.
سوفسطائیان، حدود ۲۵۰۰ سال قبل، پیشگامانِ وکالتِ مدرن بودند.تبحر آنها در اقناع قاضی به مرور، این باور را در ذهن برخی ایجاد‌کرد که اصولا حقیقتی وجود ندارد و حقیقت همان است که به راست یا دروغ در دادگاه به قاضی ثابت میشود.
این چنین بود که مغلطه با نام سوفسطائیان و سفسطه گره خورد.از آن زمان تا امروز در تمام فضاهایی که بین افراد مختلف، چالش فکری یا رقابت سیاسی و عقیدتی وجود داشته‌است، مغلطه نیز خواسته یا ناخواسته نقش مهمی را ایفا کرده‌است
از همان زمان نیز مقابله با این راه ناصواب آغاز‌شد.از "ارسطو‌" تا "راسل" کوششهای فراوانی انجام‌گرفت تا مغلطه و انواع آن را به عنوان لغزشهای استدلال، مدون ساخته و هر بحثی که به دام مغلطه بیفتد را از آن ورطه نجات‌بخشند. در دنیای مدرنِ ما نیز همچنان مغالطه حیّ و حاضر است. از قضا نقش مهمی‌در بسیاری موارد،مخصوصا در تبلیغات رسانه‌ای دارد.با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با‌توجه به شرایط ملتهب اجتماعی‌وسیاسی، هر روز انواع مغالطات را در بحثها، مخصوصا در شبکه پرچالشی مانند توئیتر می‌بینیم.
این حقایق مرا بر‌آن‌داشت تا مجموعه‌ای از این مغالطات که بیشتر از بقیه با آنها مواجه می‌شویم را از انواع بسیار زیاد آن جدا‌کرده و به صورت خلاصه آماده‌کنم. و برای درک بهتر مثالهایی که این روزها آشنا باشد را برای هر کدام از آنها بیاورم
این مغالطات در دو بخش (مغالطات اخباری و مغالطات استدلالی ) ارائه‌میگردند.
مغالطات اخباری:
این مغالطات بیشتر در هنگام خبر‌رسانی و زمانی که ظاهرا گوینده خبر از چرخه استدلال خارج است، عمدا یا سهوا اتفاق می‌افتد.در نوع عمدی آن، هدف نوعی جهت ‌دادن به خبر است.بسیاری از بزرگنماییها در تبلیغات سیاسی و تجاری به نوعی چنین مغلطه‌هایی هستند. شماره یک، مغلطه‌ی "چیزی نیست جز..." : در این حالت کل یک پدیده و ساختار، با تمام پیچیدگیهایش، فقط با یکی از صفات یا نتایج آن معادل شمرده میشود.این مغالطه بسیار رایج، مبنای بسیاری از نتیجه‌گیریهای احساسی در افراد است.مثلا "سرمایه‌داری چیزی نیست جز، استثمار توده‌ها" یا بی حجابی چیز جز برهنگی یا فحشا نیست.
شماره ۲- مغلطه‌ی"نقل قول ناقص": همانطور که از اسمش پیداست،شخص مغلطه‌گر با تقطیع کلام یا ارائه برشی از یک متن به‌جای کل متن، قصد القای نتیجه‌ای در ذهن مخاطب دارد. *"تحریف" نیز مغلطه مشابهی است که با تغییر در محتوای کلام، یا قصد تخریب گوینده را دارد و یا به دنبال نتیجه‌ای است که مغلطه‌گر را از مفهومِ تغییر یافته بهره‌مند می‌کند. برای این نوع از مغلطه کافی هست تیکه ویدیوهایی که برای تخریب استفاده میشه رو بیاد بیارید. مثلا شخصی از یک کاندید حمایت می‌کند او می‌گوید: کاندیدای مورد حمایت من ۱۰ درصد از درآمدش را خرج فقرا می‌کند و هر هفته یک روز به محله‌های فقیر می‌رود و رایگان در آنجا کار کرده و به آنها کمک می‌کند تا کار و شغل پیدا کنند، پس او شخصی انسان دوست و خیر است و مناسب برای رای دادن. اما آنچه او نمی‌گوید این است: کاندیدای او ۱۰ درصد از درآمدش را خرج همخوابی با روسپی‌های فقیر و نیازمند می‌کند و هفته‌ای یک روز به محله‌های فقیر رفته تا بر کار پخش مواد مخدر که توسط افراد او انجام می‌شود نظارت کند. شماره ۳- مغلطه‌ی "علت جعلی": نیاز به توضیح ندارد!و ذکر مثال برای درک آن کافی است.مثلا برای کتمان ناکارآمدیها گفته می‌شود: "کاستیهای موجود ناشی از کارشکنیهای دشمنان است"
شماره ۴- مغلطه‌ی "توریه": توریه یا صرفه‌جویی در بیان حقیقت یا سخن نیمه‌راست بیان سخنی‌است که معنای آن به ظاهر درست است؛ اما آنچه مخاطب از آن درک می‌کند نادرست و دروغ است؛ یعنی جمله صادق بیان می‌شود که موجب می‌گردد، شخص دوم از آن جمله مفهوم گمراه‌کننده و فریبنده موردنظر گوینده را دنبال کند. به عبارتی دیگر توریه سخنی فریبکارانه است که ظاهری درست دارد.
این سخن ممکن است در ظاهر تا حدی درست یا کاملاً درست باشد اما بیان کننده کامل واقعیت نیست. در واقع آنچه باعث نادرستی این سخن می‌شود قصد گوینده برای فریب یا گمراه کردن مخاطب است یا پنهان کردن قسمتی از واقعیت. نام دیگر این مغالطه گلچین کردن نام دارد که نوعی سوگیری تأیید است.مثلا:"می‌دانیم شیعیان به فتوای مراجع خود عمل می‌کنند.مراجع نیز فتوای حرام بودن استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را داده‌اند." یا مثلا "من واقعاً راننده خوبی هستم. در این سی سال اخیر، فقط دوبار به خاطر سرعت بالا جریمه شده‌ام." این جمله درست است، اما گوینده هفته پیش رانندگی را شروع کرده و با این حال دوبار هم جریمه شده‌است؛ پس راننده خوبی نیست. یا مثلا"متأسفم، نمی‌توانم پولی را که درخواست کردی، به تو بدهم. متأسفانه امروز صبح فراموش کردم کیف پولم را همراه خودم بیاورم." گوینده دروغ نگفته‌است، اما پول‌هایش را در جیبش گذاشته و کیف پولش را همراه نیاورده‌است.ریا مثلا داستان فیل و کوران ، همون داستانی که یه تعداد افراد کور یا افراد بینا در اتاق تاریک با یک فیل قرار میگیرند، هر کدوم که دست به فیل میزنه برداشت خودش رو میگه، با اینکه مشاهده هرکس از فیل درست بود ولی چون هر کس بخش متفاوتی از فیل را لمس می‌کرد برداشت متفاوتی از ماهیت فیل داشت. یا مثلا وقتی درباره وضع اقتصادی دنیا میگن فلان کشور بد است و یا اجناس گران شده، چیزی را که نمی‌گویند، میزان درآمد، تفاوت قیمتش با ایران، تفاوت ارزش پول دو کشور و ده ها مورد دیگر هست.
۵- مغلطه‌ی "واژه مبهم": به منظور آن‌که درستی جمله‌ای(معمولا پیشبینی) در هر صورت قابل دفاع باشد، در بیان خبر از واژه‌های قابل تاویل استفاده‌می‌شود.مثلا:"ما پس از انقلاب، در زمینه گازرسانی پیشرفت خوبی داشته‌ایم."لغات "پیشرفت" و "خوب" در این جمله تاویل‌پذیر و مبهم هستند. شماره ۶- مغلطه در "کاربرد سور": *منظور از سور، قیودی مانندِ "همه"،"هیچ"،"اغلب"و.. است که شدت و شمولِ یک ادعا را بیان میکنند. معمولا برای فرار از قضاوت مخاطب و یا گاهی به قصد تعمیم یک جمله برای تخریب یک گروه، از به‌کاربردن سور خودداری می‌شود، مثلا وقتی گفته می‌شود:"براندازان فحاش هستند"، جمله بدون سور بیان شده‌است تا در صورت اعتراض در دفاع بگویند:"منظورم همه نبودند".یا وقتی گفته می‌شود: "فلانی چپ است.و چپها خائن هستند"، گزاره‌ی بدون سور در جهت تخریب یک گروه سیاسی استفاده شده است. گاهی نیز از یک سور مبهم در بیان جمله استفاده می‌شود.مثلا:"تقریبا در اکثر مواردی که قیمت نفت نوسان شدید داشته‌است، جنگی رخ‌می‌دهد."گوینده با به‌کارگیری سور مبهم، قصد ایجاد این حس را دارد که جنگی قریب‌الوقوع در پیش است. ۷-مغلطه‌ی " نمودار در آمار": در این مغلطه با صرف نظر یا تخفیف سایر فاکتورها، رشد یک فاکتور که مورد نظر است، برجسته میشود.مثلا"نمایش رشد تعداد دانشجویان دختر به‌عنوان نشانه‌ای از برابری جنسیتی" یا " نمایش افزایش حد‌اقل دستمزد به‌عنوان نشانه‌ای از وجود عدالت اجتماعی" است. مغالطات آماری بسیار زیاد و در برخی موارد بسیار پیچیده‌اند.
این ویدیو رو در همینجا به پایان میرسونم، بزودی با بخش دیگری از انواع مغالطه و مثالهاشون در کنار شما خواهم بود. در هرجای دنیا که هستید شاد و تندرست و حق جو باشید. تا درودی دیگر بدرود

====
00:00 مغالطه از کجا آمد؟
01:13 سوفسطائیان که بودند؟ حقیقت چیست؟
03:02 مغاطلات اخباری چیست؟
03:37 مغلطه چیزی نیست جز... با مثال
04:08 مغلطه نقل قول ناقص با مثال
05:31 مغلطه علت جعلی با مثال
05:46 مغلطه توریه با مثال. داستان فیل و کوران
08:23 مغلطه واژه مبهم با مثال
08:49 مغلطه در کاربرد سور با مثال
09:55 مغلطه نمودار در آمار با مثال
10:46 مغالطه توریه زبان مرتضی مطهری
====
instagram: https://www.instagram.com/hami4ir/

Twitter: https://twitter.com/IrHamid

Facebook: https://www.facebook.com/hamidg/

Clubhouse:
https://www.clubhouse.com/@hami.nami?utm_medium=ch_profile&utm_campaign=5aC-ylKM5EuWBXp4M0HeqA-192156

Reddit: reddit.com/user/RevelationsC/

کلمات کلیدی:
Revelations Team,مغلطه نکن یعنی چی,سفسطه و مغلطه به زبان ساده,مغالطه چیست با مثال,انواع مغالطه با مثال,مغلطه یعنی چه,مثال برای سفسطه و مغلطه,آموزش سفسطه و مغلطه,مغالطات شایع,مغلطه چیزی نیست جز... با مثال,مغلطه نقل قول ناقص با مثال,مغلطه علت جعلی با مثال,مغلطه توریه با مثال,داستان فیل و کوران,مغلطه واژه مبهم,مغلطه بی حجابی همان برهنگی و عریان و لختی,مغلطه در کاربرد سور با مثال,مغلطه نمودار در آمار با مثال,توضیح مغلطه توریه توسط مرتضی مطهری با استفاده از مغلطه

#RevelationsC #انواع_مغالطه_به_زبان_ساده #مغلطه_و_سفسطه_از_کجا_آمدند #سوفسطائیان_که_بودند #مغطله_های_اخباری #حقیقت_چیست #مغلطه_چیزی_نیست_جز #با_مثال #مغلطه_نقل_قول_ناقص #مغلطه_علت_جعلی #مغلطه_توریه #مغلطه_واژه_مبهم #مغلطه_در_کاربرد_سور #مغلطه_نمودار_در_آمار #استفاده_از_مغلطه_برای_توضیح_توریه_مرتضی_مطهری

نظرات